UN CENTRE SOLIDARI

dijous, 12 de febrer del 2009

LA SECCIÓ D'ESCACS


Rafael Florià viu a Sarrià des de fa molts anys tot i que és de Saragossa. Està vinculat al Centre com a voluntari i amic però sobretot, com a integrant de l'antiga Secció d'Escacs, que volem recuperar. Hem parlat amb ell per saber què en pensa dels escacs en general i del Centre en concret.

Entrevistadora: com vas començar a jugar als escacs?
Rafael: vaig començar a jugar als escacs als sis anys, quan el meu pare em va ensenyar. Ell era molt aficionat i li feia molta il·lusió que el seu nen comencés des de petitó a jugar.

E:
així que ve de família.
R: sí, exacte. El meu pare treballava a una Caixa d'estalvis. Havien fet campionats i ell era el campió entre els seus companys. De sempre m'agradaven molt els escacs.

E: com recordes les teves primeres experiències amb els escacs?
R: com que jo era molt petitó tampoc me'n recordo massa. Sí que m'agradava jugar amb gent gran i que les partides fossin disputades tot i la diferència d'edat. Sempre era una mica curiós que un nano petitó jugués i pogués fer partides interessants.

E: les victòries, les derrotes... en recordes alguna en especial?
R: de les derrotes no me'n recordo massa. Jejeje. Sí que me'n recordo d'una, jugant els campionats d'Aragó. Jo era federat de la ONCE i jugava contra un contrincant molt bo. Vam jugar una partida i fins a la meitat la cosa estava molt renyida. Tothom estava molt sorprès i al final doncs em va guanyar. Per l'experiència, es va imposar.
I de victòries, la que més me'n recordo és una amb quinze anys, jugant els campionats d'ensenyança mitjana a Saragossa. Aquesta victòria em va permetre ser el campió absolut a Saragossa. Això suposava anar a Madrid a jugar la fase final del campionat.

E: per què jugar a escacs?
R: és una activitat que té molts atractius. Cada partida és diferent de l'altra i constantment és un exercici de creativitat, imaginació... Tot un estímul des d'un punt de vista intel·lectual.

E: sempre he pensat que guanyar als escacs és un estímul per què estàs guanyant psicològicament a l'altre. Però perdre... què passa amb perdre als escacs? Perquè també és perdre intel·lectualment!
R: home, però perdre també és assumir que tu no ets superman! Hi ha gent que juga pitjor que tu i hi ha molta gent que juga millor que tu. Això s'ha d'assumir com una cosa totalment natural. No pots prendre-t'ho com una mena de... challenge, desafiament. T'ho has de prendre com un joc, com el que és.

E: què no t'agrada dels escacs?
R: quan les partides s'allarguen massa. Quan una partida dura sis, set hores...

E: i canviant una mica de tema... com vas conèixer el Centre?
R: el centre el vaig conèixer perquè fa molts anys que visc aquí i aleshores ja sabia de les activitats que feu... Vaig venir alguna vegada a alguna representació teatral. Així que ja fa molts anys que conec el Centre.

E: i què en penses? Quina és la teva experiència aquí? Com veus el Centre?
R: veig que el Centre és dinàmic, fa moltes activitats. I a part de les representacaions teatrals, la meva experiència va ser més en concret l'any passat, quan es va organitzar un campionat d'escacs. Abans es feia un curset i jo, com que feia molts anys que no jugava, em vaig apuntar primer al curset. Que per cert, el profe molt bé, era el Dani Lozano. I després dels cursets es va organitzar un campionat. Va ser molt interessant jugar en grups.

E: què creus que hauríem de fer per fomentar els escacs aquí, al Centre?
R: la idea inicial de que un dia a la setmana es pogués venir aquí a jugar a escacs estava molt bé. Que un dia a la setmana tinguis una sala reservada per poder jugar. I difondre aquesta iniciativa entre tothom que hagi tingut alguna relació amb els escacs aquí, a la casa. Que tothom sàpiga això i llavors muntar-ho.

E: una última pregunta; si fossis una peça d'escacs, quina series?
R: la dama. Perquè és la més potent.

El Centre intenta tirar endavant de nou la secció d'escacs. Tots aquells que hi estigueu interessats podeu posar-vos en contacte amb nosaltres a través del mail del bloc (empremtadelcentre@gmail.com) o del mail del Centre (cpsarria@gmail.com). Esperem que entre tots puguem tornar a engegar aquesta Secció.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada