UN CENTRE SOLIDARI

dimarts, 13 de maig de 2014

UNA ALTRA CRÍTICA A L'OCCASIONE FA IL LADRO


 http://www.nuvol.com/wp-content/themes/nuvol/images/nuvol-petit.jpg
 http://www.nuvol.com/wp-content/themes/nuvol/images/sections/logo_5.jpg

Òpera en ruta a Sarrià

/ 6.05.2014

El proper dimarts 5 de maig i fins al dia 18, el districte de Sarrià-Sant Gervasi ofereix diverses activitats al voltant del món de l’òpera. Se sumen a la iniciativa la Biblioteca Clarà, Biblioteca Collserola-Josep Miracle, diversos centres cívics i el Teatre de Sarrià, que diumenge ens va oferir un prolegòmen amb L’occasione fa il ladro de Rossini, produïda per l’Academia Concertante de Raúl Giménez.

El districte de Sarrià-Sant Gervasi impulsa, per tercer any, una quinzena dedicada al món de l’òpera, en motiu del Dia Internacional de l’Òpera que té lloc el 8 de maig. El barri es proposa de divulgar i aprofundir en aquest gènere artístic, en col·laboració amb diferents entitats culturals, com el Teatre de Sarrià, la Biblioteca Clarà, la Biblioteca Collserola-Josep Miracle i diversos centres cívics i casals, com el Centre Cívic Pere Pruna, el Centre Cívic L’Elèctric, el Centre Cívic Casa Orlandai, el Centre Cívic Vil·la Florida, Centre Cívic Vallvidrera-Vàzquez Montalban, el Centre Cívic Can Castelló, el Casal Gent Gran Can Fàbregas, el Casal del Barri Espai Putxet i, fins i tot, la joieria Marsans Maluquer Joiers, que exposa dissenys d’Ester Martin  inspirats en el món operístic. ”Òpera en Ruta” també surt al carrer dissabte 10, amb el “Passeig amb els personatges de l’òpera La cambiale de matrimonio”, a càrrec del tenor Marc Sala, dimarts 13 i dissabte 17 en una audició-passejada que permetrà descobrir insòlits lligams reals o imaginaris entre els carrers del barri i el món de l’òpera (activitat a càrrec de Xavier Chavarría) i el dimecres 14, amb l’activitat infantil “El joc de l’òpera” a la Plaça del Consell de la Vila.

DiLluns 5, Àlex Gorina obrirà les jornades amb la conferència “Òpera i cinema: un matrimoni perfecte”, així com Marcel Gorgori ens parlarà dels tipus de veus en l’òpera, Edgar Villanueva se centrarà en la figura de Gluck i Marc Sala en la propera òpera que programa el Liceu, Die Walküre i en la rossiniana La cambiale di matrimonio. El districte estarà fornit de concerts, com L’occasione fa il ladro (Rossini), Orfeo ed Euridice (Gluck), La serva padrona (Pergolesi), Dido and Aeneas (Purcell), fragments de Les noces de Fígaro (Mozart) i La cambiale di matrimonio (Rossini), que tancarà la quinzena operística.

També podrem sentir el concert “Romanticisme i Lieder”, “L’òpera en clau d’ària”, “Princeses i reines del Barroc”, “De Gluck a la Renaixença (1714), i activitats al voltant del 1714, com “La música a la Cort de l’Arxiduc”, “Música i sentiments a l’entorn de 1714” o la proposta del mestre Roger Alier, “Òperes nacionalistes i revolucionàries (1714)”. “L’òpera en imatges”, a càrrec d’Albert Vilardell, oferirà, també, comentaris i la visualització de Fidelio, de Beethoven. “Òpera en Ruta” no s’oblida dels més petits i programa tallers de contes operístics i activitats com “Em contes una òpera?”, “El joc de l’òpera”, o “La petitíssima flauta màgica”. Podreu seguir els quinze dies d’òpera a través de twitter i Facebook, i clicant en aquest link hi trobareu tota la programació detallada.Programa Òpera en Ruta 2014

Diumenge va ser el torn de L’occasione fa il Ladro, òpera buffa de Rossini que, a mans de Raúl Giménez, es va convertir en un exemple d’economia de mitjans i màxima efectivitat. Abans de començar, Roger Alier va donar-nos indicacions sobre el compositor, l’argument de l’obra i aspectes musicals, amb la ironia i els dots comunicatius que el caracteritzen.

Enginy i austeritat foren els recursos d’una producció en què tots els aspectes escènics van quedar satisfactòriament explicats. El motiu de la maleta que crea confusió entre els protagonistes de l’òpera va servir per congregar a l’escenari els instrumentistes i els cantants.

A més, el director ha sabut seleccionar cantants més que notables, entre els quals destaca el timbre endolcit de la soprano Ayelé Mose, que va oferir una Berenice fresca i jovial. El baríton Donato Di Gioia va ser un contundent Parmenione i la veu rugosa de Raul Baglietto va dibuixar un Martino que va trobar fàcilment la complicitat del públic. El Conte Alberto, interpretat per un solvent Carlos Cardoso, va emocionar a la seva primera ària i Ernestina, interpretada per la mezzosoprano Elsa Giannoulidou, va oferir un vibrat que féu de contrapunt a la línia melòdica de Mose.

La proposta de reduir la instrumentació a piano i quartet de corda va ser suficient per suplir amb solvència la necessitat dels efectes purament orquestrals. En aquest sentit cal reconèixer la tasca de Josep Buforn, que va esdevenir un veritable director musical al piano.

El producte de Raúl Giménez és un bombó que es podrà tornar a assaborir dimarts 6 al Teatre de Sarrià.

Cap comentari:

Publica un comentari