Professionals i amateurs reivindiquen una representació que es manté, malgrat la pèrdua de religiositat, com un fenomen massiu de cohesió social
LAURA
SERRA
Barcelona, 20
de desembre 2014
Els Pastorets de
Josep Maria Folch i Torres es van estrenar al Coliseu Pompeia del
barri de Gràcia fa gairebé un segle, l’any 1916. Va ser un
encàrrec del Patronat de Nostra Senyora de Pompeia, l’entitat
religiosa que gestionava la sala, que volia renovar l’obra que
representaven fins llavors, de Frederic Soler, Pitarra.
L’estrena d’Els Pastorets o l’adveniment de l’infant
Jesús, no cal dir-ho, va ser un èxit, però li va costar el
càrrec al frare Rupert Maria de Manresa: la nunciatura el va
destituir acusant-lo de “fomentar les associacions mixtes i les
representacions teatrals poc pietoses”, segons revela el llibre
Barcelona, ciutat de teatres.
Avui, gràcies a les
companyies d’aficionats, aquella obra renovadora i les
versions precedents -a Catalunya els Pastorets es representen des del
segle XVII- continuen ben vives, per a alguns convertides en un
clàssic, per a d’altres, en una relíquia de museu i, per a la
majoria del públic, en una tradició nadalenca irrenunciable. Però
què té la història del naixement de Jesús perquè encara es
representi i, a més, atregui tant públic?
Una
afició poc religiosa
“Les tradicions ho
són per alguna cosa -respon el dramaturg Jordi Galceran, autor d’una
adaptació dels Pastorets per a una cantata amb música d’Albert
Guinovart que es pot veure al Liceu aquest cap de setmana-. Els
Pastorets i els pessebres vivents, com altres activitats
tradicionals, lliguen les comunitats amb un objectiu comú, que té a
veure amb la història i les creences però també, i especialment,
amb la voluntat de fer una cosa plegats. Jo sóc més ateu que un
metge forense, però a casa cada any fem pessebre i portem la carta
als Reis, he fet de dimoni als Pastorets i em vaig divertir molt
fent-ne l’adaptació per al Cor Vivaldi. Una cosa no impedeix
l’altra”.
Els Pastorets potser
han perdut l’essència religiosa però s’han adaptat... i han
sobreviscut. Fins i tot el president de la Coordinadora de Pastorets
de Catalunya, Lleonard del Río, admet que es tracta “d’un
fenomen social i tradicional més que no un fet teatral o religiós”.
Per entendre’n la dimensió cal veure les xifres. La coordinadora,
que agrupa la majoria de companyies (54), ha comptabilitzat que pels
volts de les festes de Nadal es faran 222 representacions i es
mobilitzaran 6.000 persones per a les funcions i més de 60.000
espectadors. Els grups grans (Mataró, Sabadell, Girona o Calaf)
poden arribar a reunir un total de 4.000 espectadors, tot i els seus
pressupostos reduïts. Gestionen de 1.000 a 10.000 euros, que
serveixen per pagar els drets d’autor, la música en directe i la
renovació del vestuari i l’escenografia.
“És un gran
engranatge, una feina d’equip -diu l’actor Ivan Benet-. I és una
arma de cohesió social brutal, de gent de procedències diferents i
sense jerarquies”. L’única queixa és que, molt sovint, els
papers protagonistes són sempre per a les patums de la companyia i
hi ha poca rotació. “Jo vaig fer de fúria de l’infern molts
anys i, igual que m’agradaria fer Hamlet, també m’hauria agradat
fer de Lluquet i Rovelló”, diu rient. David Selvas també va
descobrir la seva vocació gràcies als Pastorets de Santa Perpètua
de Mogoda i al fet que feia bàsquet: “Poder comparar em va ajudar
a veure què m’agradava”. “Els Pastorets són un festival de
final de curs de tot el poble”, resumeix, ara que hi va de públic
en el paper de pare.
L’humor,
l’esquer de la renovació
En el rànquing dels
Pastorets més representats hi ha com a líder indiscutible el text
de Folch i Torres, amb el 70% de les sales. En segon lloc, Ramon
Pàmies. “I després hi ha una gran fragmentació de textos, n’hi
ha 30 o 40”, diu Del Río, siguin obra d’autors clàssics com
Pitarra i el seu dramàtic El bressol de Jesús o en Garrofa i en
Pallanga (que, segons Toni Albà, es representa només a tres
pobles: Berga, Sant Quirze de Besora i Molins de Rei) o bé feina de
dramaturgs vius. El mateix Albà va fer l’adaptació alternativa
dels Pastorets de Vilanova i la Geltrú, eliminant-ne les escenes
religioses, seleccionant les còmiques, buscant els dobles sentits i
pensant en actors com tot un Sergi López fent de dimoni. “Ho fem
perquè ens ho passem bé, i perquè forma part de la nostra cultura
teatral. Era l’únic teatre que vèiem i és com vam començar a
actuar -explica-. És cert que amb els anys esculls quins Pastorets
vols veure, perquè molts guarden arrels profundes en els dogmes de
fe”. La tradició pesa tant que fins i tot després que es fes un
programa a TV3 el 2008 anomenat Objectiu Pastorets, amb un
text de Bru de Sala, cap grup no es va agafar a aquella nova versió.
Qui es mira els
Pastorets des d’una perspectiva moderna o bé aliena
sentimentalment a aquesta tradició -si no hi ha parents o amics a
escena, vaja-, sovint els troba antiquats i avorrits. “Necessiten
una ventilada.
Per mi, cursilegen i
s’haurien d’agamberrar”, defensa Benet. Hi ha pocs casos com el
de Sergi López i Toni Albà: la majoria de professionals no els
toquen mai més. “No crec que els Pastorets siguin menyspreats pels
professionals. Són un espectacle popular, fet per gent aficionada al
teatre, i això els fa entranyables. Però seria fantàstic que, de
tant en tant, els actors professionals hi participessin”, opina
Galceran.
“Per connectar amb
el públic d’avui i comunicar la història, es necessiten formes
diferents que les de fa un segle -diu Selvas-. Perquè al final és
un conte en què hi ha grans valors: l’amistat, la puresa, la
maldat... Si sintetitzessin la nostra ànima, seríem sis o set
ampolletes que són les fúries que, juntes, fan una persona”. El
membre del Tricicle Paco Mir també n’ha creat una versió lliure
familiar: “El text original és molt antic i crec que no té
recorregut. Es fa perquè s’agermanen les famílies i els pobles, i
és una tradició maca per als que hi són a dins, tot i que potser
no per als de fora”, avisa. Per això ell ha optat per una paròdia
que recorda més aviat Gru, el meu dolent preferit. Les
versions poden arribar a ser molt lliures, i molt àcides. Els
Pastorets de Girona i els de Navarcles han aixecat polseguera
política. I cada any se sumen a la tradició noves versions, diu Del
Río: “Tirem cap a la paròdia, que per a tragèdia ja hi ha la
Passió”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada